Atsuko Tanaka
L'art de conectar

7 d'octubre 2011

25 de desembre 2011

Esta exposició és el resultat d’anys d’esforç de comissariat i entusiasme compartit entre l’Espai d’art contemporani de Castelló, Ikon Gallery de Birmingham, Museum of Contemporary Art Tokyo i la Japan Foundation. El reconeixement més exhaustiu fins a la data de l’obra d’Atsuko Tanaka troba en este recorregut un equilibri de tots els aspectes de la seua pràctica artística, des dels gestos més primerencs, que inclouen documentació de les performances de Gutai en els cinquanta, a pintures realitzades poc abans de morir en 2005. Per tant, reuneix quasi un centenar de treballs de 25 col·leccions de tot el món.

Concretament, esta exposició significa per a l’Espai d’art contemporani de Castelló un exercici per a recuperar la memòria d’una de les artistes orientals més destacades dels cinquanta i seixanta, tant per les aportacions a l’anàlisi de la pintura com a mitjà, com per la ruptura de fronteres i acostament a altres mitjans i, en definitiva, per la importància i influència que la seua obra va tindre tant per a artistes de la seua generació com per a altres de posteriors.

Atsuko Tanaka és una de les artistes més reconegudes de l’avantguarda japonesa, i formà part del moviment Gutai entre 1955 i 1965. Segurament va ser, amb Kanayama, una de les artistes més innovadores de Gutai. L’etapa anterior amb el Grup Zero —al costat d’Akira Kanayama, Kazuo Shiraga i Saburo Murakami— li va atorgar una dimensió diferent amb una voluntat més radical de la que el seu fundador Jiro Yoshihara (autor del Manifest Gutai publicat en 1956 en la revista d’art japonesa Geitjusu-Shincho) havia imaginat.

Gutai va ser fundat en 1954 a Ashiya, ciutat situada entre Osaka i Kobe, en la regió de Kansai (Kioto, Osaka, Kobe) per l’artista Jiro Yoshihara. Este era un pintor abstracte defensor de la pintura gestual amb una reconeguda projecció artística abans de la guerra. A més del seu fundador, els principals membres de Gutai van ser Sadamasa Motonaga, Shozo Shimamoto, Saburo Murakami, Katsuo Shiraga, Seichi Sato, Akira Kanayama i Atsuko Tanaka.

Els artistes de l’entorn Gutai eren coneixedors de l’evolució artística a Europa i als EUA. De la mateixa manera, les actuacions dels seus membres tenien una àmplia circulació i van ser capaços de difondre la seua obra donant a conéixer el moviment entre els artistes i crítics d’occident; un exemple n’és el butlletí que editaven periòdicament.

El grup Gutai naix de la terrible experiència de la Segona Guerra Mundial, per la qual cosa rebutgen el consumisme capitalista, realitzant accions iròniques, amb un sentiment de crispació i una agressivitat latent (ruptura d’objectes, accions amb fum). Van rebre influència de l’art d’acció alemany, sobretot del grup Fluxus i dels artistes Joseph Beuys i Wolf Vostell.

Les obres basades en la performance del grup Gutai, en què va participar activament Tanaka, van ampliar l’informalisme i l’action painting fins a transformar-los en actes rituals d’agitació.