« Espaididàctic / 2014

— Simposi: Exposició? Alternatives dins i fora del format

Data: 25/10/2014

Coordinat: David Arlandis i Javier Marroquí

Participants: Álvaro de los Ángeles, Alba Braza Boïls, Luisa Espino,  Soledad Gutiérrez, Jorge Luis Marzo, Martí Manen, Teresa Marín García

 

El format clàssic d’exposició temporal, tal com s’ha desenvolupat al llarg del segle XX, viu des de fa temps una profunda crisi a causa d’una sèrie de problemes que li impedeixen respondre adequadament a la producció cultural contemporània. Reflexionarem sobre la necessitat de revisar conceptes suposadament inherents al format expositiu, però també sobre com desactivar el seu protagonisme i parar atenció a altres formats que suposen una alternativa a aquella.
Molts dels problemes que podem identificar com a propis del format clàssic són qüestions que estan sent contestades per comissaris que treballen plantejant alternatives des de l’interior del format expositiu; però també discutirem sobre projectes comissariats que prescindeixen d’este format, s’alliberen de les imposicions i rigideses que imposa, i donen peu a una altra classe de relacions entre artista, comissari, institució i públic.

El simposi no comptarà amb una sèrie de conferències ja escrites per endavant. Pretenem que siga una oportunitat per a examinar i debatre de manera conjuntal i horitzontal —els convidats i el públic assistent— les claus que duen a treballar en alternatives a l’exposició. La jornada no es desenvoluparà entorn de la ponència dels convidats sinó entorn d’una sèrie de conceptes que es discutiran obertament entre tots els assistents.
Horari: D’11.00 h a 14.00 h i de 16.00 h a 19.00 h

Preu: 20 € públic en general / 14 € amics de l’espai

Mode d’inscripció: A través de l’adreça electrònica actividades@eacc.es

Fi de la inscripció: Divendres 24 d’octubre

Places limitades: Fins a cobrir aforament

 

Biografies

 

Alba Braza Boïls (València, 1980)

Llicenciada en Història de l’Art per la Universitat de València, especialista en Museologia, Museografia i Conservació de Museus i Màster en Gestió i Anàlisi de l’Art Actual. Treballa com a comissària independent entre Itàlia i Espanya, entenent la pràctica del comissariat com una modalitat amb un particular potencial per a produir subjectivitats des de i per al context. Li interessa l’experimentació de formats expositius que s’adapten a l’obra i a les condicions donades per l’entorn, en els quals s’integre el públic com un agent actiu que origina intercanvis de coneixements i d’afectes. Codirigeix el projecte Sin Espacio i forma part de l’equip editorial d’Appunti e riflessioni / Notas y reflexiones.

Álvaro de los Ángeles (València, 1971)

Professor associat de Comunicació Audiovisual en la Universitat Politècnica de València. Docent en el Máster Universitari en Fotografia: Art i Tècnica. Comissari independent, director dels projectes (sic) societat i cultura i Herramientas del arte. Relecturas. Comissari de l’exposició Àmbits d’intrusió, Ca Felipa, Barcelona. Editor del llibre El arte en cuestión, Sala Parpalló, València. Ha publicat en Kalías, Lars, Mute, o arte10.es.

Luisa Espino (Madrid, 1980)

Entre 2008 i 2013 ha sigut responsable de la coordinació de les exposicions internacionals del Centre Andalús d’Art Contemporani, on ha comissariat les mostres d’Ai Weiwei Resistencia y tradición i A/O Caso Céspedes. Entre 2006 i 2008 va ser l’encarregada de comunicació i de supervisió de projectes en la Galeria Elba Benítez de Madrid. Entre 2004 i 2006 va treballar com a gestora cultural en el Centre Cultural Espanyol a Miami.

Entre els seus treballs de comissariat independent destaquen People Have the Power (La Casa Encendida, 2013) i  Proyecto Habitar. Cuando quienes crean las ciudades son arquitectos improvisados (en itinerància pels centres culturals de la xarxa AECID a Llatinoamèrica, 2009-10).

Ha col·laborat en projectes educatius en el Centre d’Art Reina Sofía de Madrid i en el Miami Art Central de Florida. Col·labora de manera habitual amb les revistes Artecontexto i El Duende, de Madrid, i amb la Fundació d’Art Outsider NAEMI.

Soledad Gutiérrez (Torrelavega, 1976)

Comissària independent d’exposicions. Durant els darrers anys ha treballat com a conservadora d’exposicions en el Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA), i ha participat de diversos projectes i publicacions. Anteriorment va ser responsable del programa d’exposicions de Hauser & Wirth, Londres, i assistent curatorial en la Whitechapel Art Gallery, també de Londres. Entre les exposicions que ha comissariat recentment destaquem Oskar Hansen. Forma oberta en el Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA) i Allan Kaprow. Altres maneres en la Fundació Tàpies.

Martí Manen (Barcelona, 1976)

Comissari i crític d’art. Ha comissariat exposicions en el Museu d’Història Natural (Mèxic DF), Sala Montcada – Obra Social La Caixa (Barcelona), AARA (Bangkok), Sala Rekalde (Bilbao), Konsthall C (Estocolm), La Panera (Lleida), CA2M (Madrid).

Durant cinc anys va comissariar exposicions en la seua habitació (Sala Hab, Barcelona). Recentment ha publicat dos llibres: Salir de la exposición (si es que alguna vez habíamos entrado), un llibre de teoria sobre processos expositius editat per Consonni, i Contarlo todo sin saber cómo, una novel·la que és una exposició que és una novel·la editat per CA2M.

Ha sigut cocurador del programa d’exposicions El text: principis i sortides en el Centre d’Art Fabra i Coats de Barcelona.

Jorge Luis Marzo (Barcelona, 1964)

Historiador de l’art, comissari d’exposicions, escriptor i professor de l’Escola Universitària BAU de Barcelona. Entre els seus projectes curatorials recents destaquen No tocar, por favor (2013), El d_efecto barroco. Políticas de la imagen hispana (2010-2011), Low-Cost. Libres o cómplices (2009), Spots electorales. El espectáculo de la democràcia (2008), Hem pres la ràdio (2006-2007), Tour-ismos (2004), Indivisuals (2002-2003), En el lado de la TV (2002), El corazón de las tinieblas (2002-2004). En el ámbito editorial, els seus últims treballs són L’era de la degradació de l’art. Poder i Política Cultural a Catalunya (2013), La memoria administrada. El barroco y lo hispano (2010), Puedo hablarle con libertad, excelencia?Arte y poder en España desde 1950 (2010), Arte Moderno y Franquismo. Los orígenes conservadores de la vanguardia y de la política artística en EspañaFotografía y activismo social (2006), Me, Mycell and I. Tecnología, movilidad y vida social (2003) i Planeta Kurtz (2002). En l’àmbit audiovisual, les activitats més recents són MACBA: la derecha, la izquierda y los ricos (SUB, 2013 http://www.youtube.com/watch?v=r9OEcEXdtU8) i Videocracia. Ficción y política (amb Fito Rodríguez, 2013; http://www.youtube.com/watch?v=mqXTtpEeotk). www.soymenos.net

Teresa Marín García (València, 1966)

Llicenciada i doctora en Belles Arts. Artista visual i professora en la Facultat de Belles Arts d’Altea (UMH). Com a artista ha realitzat projectes en col·laboració en diversos contextos. Investiga sobre processos creatius i creació col·lectiva en art, cultura visual, tecnologia i educació, temes sobre els quals ha publicat diversos llibres i articles.

Blogs: http://lacolectivalab.net ; http://cccvlab.com ; http://petitcomitederesistencia.wordpress.com/ ; http://vocesdistantesaqui.blogspot.com.es/ ; http://visualarte-lab.umh.es