« Espaididàctic / 2010

— Simposi Les possibilitats de l’exposició

23 d’octubre
De 10.:00 a 14.30 i de 16.:30 a 19.30 h

Organitzat per Neus Miró
Participants: Peio Aguirre, Paul O’Neill, Guillaume Désanges, Anselm Franke, Melik Ohanian i Martí Ansón 

El Centre Pompidou de París i la Kunsthalle de Berna van coproduir i acollir successivament una exposició titulada Vides (Buits), 2009. L’exposició es va plantejar com una retrospectiva de mostres on l’absència d’objectes artístics, i doncs l’exhibició del buit, era el tema central. El projecte es va articular com una successió de sales buides que recreaven els diferents exercicis d’esta pràctica expositiva radical iniciant el recorregut amb la proposta de Yves Klein (1958). Una retrospectiva dedicada a revisar esta classe de mostres, de naturalesa clarament dadaista pel seu nihilisme implícit, és un clar exercici d’interpel·lació a les pràctiques expositives: Quins són els límits d’una exposició? Què pot arribar a incloure? Quins discursos es desprenen o integren estes pràctiques?

Amb el títol Les possibilitats de l’exposició, este simposi pretén explorar la capacitat de creixement i transformació que el format expositiu està experimentant des de les posicions que sostenen crítics, comissaris i artistes. Entenent l’exposició com un mitjà en perpètua evolució, este simposi vol ser una ocasió per al debat i la reflexió entorn dels nous formats expositius, sovint revisions de models passats, obsolets o oblidats, on la pràctica expositiva s’estén més enllà dels seus habituals límits teòrics, físics i temporals.

BENVINGUDA I PRESENTACIÓ DEL SIMPOSI  / 10.:00 h

L’EXPOSICIÓ COMO ÀMBIT FINAL D’INVESTIGACIÓ / 10:30 h

Peio Aguirre
Crític d’art i comissari independent, Sant Sebastià
Va ser membre entre el 2000 i el 2005 de la plataforma curatorial D.A.E. (juntament amb Leire Vergara des de 2002), des d’on van comissariar projectes com Film Ideal Forever, Manifesta 5 (2004), i projectes amb artistes com Phil Collins, Susan Philipsz, Lise Harlev, Jakob Kolding i Tilo Schulz. Col·labora amb revistes especialitzades com Flash Art, Afterall, A Prior Magazine, Exit Express, i ARTECONTEXTO. Així mateix, ha escrit per a catàlegs d’artistes com Philippe Parreno, Ibon Aranberri, Jon Mikel Euba, Annika Eriksson o Liam Gillick, entre d’altres. Recentment ha comissariat Asier Mendizábal (2008), MACBA, Barcelona; Imágenes del otro lado (2007), CAAM, Las Palmas de Gran Canaria i Arqueologías del Futuro (2007), Sala Rekalde, Bilbao.

Paul O’Neill
Comissari, artista i escriptor, Bristol
És investigador en Commissioning Contemporary Art with Situations en la Universitat de l’Oest d’Anglaterra a Bristol des d’on dirigeix un projecte de recerca titulat Locating the Producers. Ha escrit extensament sobre les pràctiques curatorials i ha estat editor de dos llibres Curating Subjects (Open Editions/De Appel, Londres-Amsterdam, 2007) i juntament amb Mick Wilson Curating and the Educational Turn (Open Editions/De Appel, Londres-Amsterdam, 2010). També ha estat professor en alguns cursos sobre comissariat, incloent els que es fan a Goldsmiths (Londres), a De Appel (Amsterdam), i al Whitney ISP, Nova York. Darrerament ha comissariat Coalesce: Happenstance a SMART (Amsterdam). Escriu regularment per a revistes especialitzades com Art Monthly, Space & Culture, Everything, Contemporary, The Internationaler i CIRCA.

 

LA REVISIÓ DE L’EXPOSICIÓ DES DE LA INSTITUCIÓ / 12.30 h

Guillaume Désanges
Comissari independent i crític d’art, París
Va coordinar entre els 2001 i el 2007 els projectes artístics dels Laboratoires d’Aubervilliers. En el curs 2007-2008 va ser el comissari convidat al Centre d’Art Contemporain La Tôlerie. És cofundador de l’agència per a projectes artístics Work Method, amb seu a París. També col·labora periódicament amb publicacions com Exit Express i Exit Book. Entre 2009 i 2011 és el comissari convidat en el centre d’art Le Plateau-Frac Île de France, París.

Anselm Franke
Comissari i crític d’art, i viu entre Brussel·les i Berlín
És director artístic d’Extra City Centre for Contemporary Art a Amberes. A finals dels anys noranta va treballar com a ajudant de direcció i producció en projectes cinematogràfics i teatrals. Entre el 2001 i el 2006 va ser comissari en el KW Institute for Contemporary Art a Berlín, on va organitzar exposicions tals com Territories. Islands, Camps and Other Status of Utopia (2003) o B-Zone- Becoming Europe and Beyond (2006). Franke va ser un del comissaris de la Manifesta 7 (2008) que es va celebrar a Trentino-Alto Adige, Itàlia. També contribueix en publicacions periòdiques tals com Metropolis M, Piktogram i Cabinet.

L’EXPOSICIÓ COM A MITJÀ MEDIO D’EXPERIMENTACIÓ / 16.30 h

Melik Ohanian
Artista, París
És un dels artistes representats per la Galeria Chantal Crousel (París). El seu treball explora diversos àmbits que inclouen el cinema, els processos relacionals i la recerca en relació amb pensadors o cineastes concrets. Les seves obres i projectes s’han exposat arreu d’Europa i dels EUA en espais com Le Plateau (París), Lunds Konsthall (Suècia), South London Gallery (Londres), De Appel (Amsterdam), ArtPace (San Antonio, Califòrnia) o al Pavelló de França en la 26ª Bienal de São Paulo (Brasil). Entre les beques i residències que ha rebut es troben la del Centre for Contemporary Art de Kitakyushu (Japó) o la de la Universitat de les Arts (Filadèlfia, EUA).

Martí Anson
Artista, Barcelona
És un dels artistes representats per la Galeria Toni Tàpies. La seva obra investiga els procesos de treball artístics així com l’alteració de la posada en escena en l’espai expositiu. Els seus treballs i projectes s’han exposat al Wexner Center de Columbus (Ohio, EUA), al Centre d’Art Santa Mònica (Barcelona) i a la Tate Modern (Londres), entre d’altres.

Neus Miró
Crítica d’art i comissària independent, Barcelona
Neus Miró ha centrat fonamentalment la seva tasca crítica i curatorial en l’exploració de les pràctiques artístiques en l’àmbit del vídeo i el cinema. Recentment ha comissariat Objectes desclassificats (2010), CaixaForum, Barcelona; Imágenes proyectadas. Perejaume (2009), Centro de Arte Caja de Burgos; Los tiempos de un lugar (2009), CDAN, Huesca i A través de paredes (2007), CAAM, Las Palmas de Gran Canaria. Col·labora regularment amb les revistes especialitzades Exit Express, Flash Art i Benzina, i ha editat el llibre L’exposició com a dispositiu (Centre d’Art la Panera, Lleida, 2008). També ha estat professora convidada en cursos de comissariat incloent els que es realitzen a la Universitat Internacional de Catalunya, Escola Elisava (Universitat Pompeu Fabra), Eina (Universitat Autònoma de Barcelona) i a la Universitat de Saragossa.

 

INSCRIPCIÓ
Fi de l’inscripció: 22 d’octubre o quan es cobrisquen les places
Places limitades
Preu: 20 €
Forma de pagament: a la recepció de l’EACC