Decissió del Jurat 5×5210

DECISSIÓ DEL JURAT
PREMI INTERNACIONAL D’ART CONTEMPORANI
DIPUTACIÓ DE CASTELLÓ

INTEGRANTES DEL JURAT
Manuel Borja-Villel
Gabriele Horn
Ángela Molina
Wenceslao Rambla
Vicente Todolí

El jurat del Premi Internacional d’Art Contemporani Diputació de Castelló, reunit el 24 de setembre del 2010, ha decidit atorgar el premi a l’artista David Maljkovic «pel nou sentit que li dóna a l’escala fotogràfica i a la iconografia arquitectònica del moviment modern. A partir del collage i la pàgina de revista, l’artista croat ha sabut articular la memòria d’una societat que no ha abandonat la utopia, amb totes les seues contradiccions».

L’obra Lost Review, 2006-2008 que ha format part de l’exposició 5X5Castelló2010 celebrada en l’EACC amb motiu del premi, passarà a formar part de la col·lecció de la Diputació de Castelló. La dotació del premi és de 60.000 euros.

5x5CASTELLÓ2010 DAVID MALJKOVIC

El jurat hi ha estat compost per Manuel Borja-Villel, Director del Museu Nacional Centre d’Art Reina Sofia, Madrid; Gabriele Horn, Directora del KW Institute of Contemporary Art, Berlín; Ángela Molina, Crítica d’art de El País; Vicente Todolí (Director de la Tate Modern, Londres, 2002-2010); i Wenceslao Rambla, Catedràtic d’Estètica i Teoria de les Arts de la Universitat Jaume I de Castelló i Vicerector de Cultura d’esta.

David Maljkovic (Croàcia, 1973) és un dels artistes europeus de major projecció dins de la plàstica actual. Ha realitzat exposicions en llocs com el Museum of Contemporary Art, Belgrad; Kunstverein in Hamburg, Hamburg; Whitechapel Art Gallery, Londres; Li Plateau, París i la seua obra forma parte de museus i col·leccions com el Museum of Modern Art de Nova York, el Centre Pompidou de París la Tate Modern, Londres i el Stedelijk Museum i Van Abbemuseum, estos dos a Amsterdam.

Lost Review inclou fragments de les ressenyes anuals publicades per la Fira de Zagreb, i d’altres procedents d’altres periòdics que es van fer ressò del gran èxit comercial i econòmic que la fira va registrar durant els anys seixanta.

Les antigues imatges de la Fira de Zagreb es juxtaposen amb unes altres de parcs d’atraccions actuals. La Fira de Zagreb va arribar la seua cénit en la dècada dels seixanta, quan funcionava com important baula econòmica entre l’Est i l’Oest. Amb els seus pavellons nacionals, era, en si mateixa, un ‘món a escala reduïda’. Aquella va ser la seua era daurada.

Valent-se del collage, Lost Review crea uns buits entre el passat i el present, i en fer-ho reflecteix una pèrdua d’optimisme, la buidor dels pavellons cansats, el fracàs, però sense abandonar l’intent per trobar, en eixos mateixos buits, la promesa d’un començament renovat.