USOS ARTÍSTICS I POLÍTICS DE LA MÀSCARA

TALLER

16 i 17 D´ABRIL
MANON DE BOER (amb LATIFA LAÂBISSI)

Fa al voltant de tres anys que, Manon de Boer, artista audiovisual, i Latifaa Laâbissi, performer i coreògrafa, treballen juntes per a alguna cosa que no saben exactament què serà. Van començar a dialogar sobre la base d’un interés recíproc per les seues pràctiques, però al mateix temps s’obligaven perquè el procés que iniciaven trencara amb els hàbits de treball i producció. Es tractava de canviar el ritme, abandonar la planificació a llarg termini i no tindre expectatives particulars de resultat. Com a part del seu procés de treball, les artistes han anat gravant les seues trobades. Amb això, Manon de Boer, que habitualment se situa darrere de la càmera, es troba ara davant, havent de bregar per primera vegada amb l’aparició de la imatge pròpia dins del camp de visió.

La màscara, un objecte que travessa l’obra de Latifa Laâbissi de múltiples maneres i que forma part de la investigació conjunta de les artistes, es converteix llavors en eina per a suportar la imatge pròpia. La màscara passa així de ser objecte d’estudi a ser recurs de treball. Proporcionar-se una màscara és un exercici intercalat que garanteix la continuïtat de la conversa entre les artistes.

El primer dia de taller s’explicarà la investigació en curs de les artistes, mostrant treballs de totes dues i abordant usos artístics i polítics de la màscara.

El segon dia es realitzaran una sèrie de màscares que es quedaran en l’exposició d’EACC.

Manon de Boer va completar la seua educació artística a l’Akademie van Beeldende Kunsten, Rotterdam, i en la Rijksakademie van Beeldende Kunsten a Amsterdam. Usant la narració personal i la interpretació musical com a mètode i tema, De Boer explora la relació entre llenguatge, temps, i pretensions per a produir una sèrie de retrats filmats dins dels quals el mitjà audiovisual és contínuament interrogat. El seu treball ha sigut exposat internacionalment en la Biennal de Venècia (2007), la Biennal de Berlín (2008), la Biennal de São Paulo (2010), Documenta (2012), la Biennal de Taipei (2016), i ha sigut inclòs en nombrosos festivals de cinema a Hong Kong, Marsella, Rotterdam i Viena. El seu treball ha sigut motiu d’exhibicions monogràfiques en Witte de With a Rotterdam (2008), Frankfurter Kunstverein (2008), South London Gallery (2010), Museu d’Art Contemporani de St. Louis (2011), Museu d’Art de Filadèlfia (2012), Van Abbe Museum, NL(2013), Secession Viena (2016) i Groundwork, GB (2018), entre d’altres. De Boer ensenya actualment en l’Ecole de Recherche Graphique a Brussel·les, on viu.

Entrellaçant gèneres i redefinint formats, les creacions de Latifa Laâbissi fan entrar en escena un fora de camp múltiple en el qual es retallen figures i veus. La posada en joc de la veu i del rostre com a vehicle d’estats minoritaris es fa indissociable de l’acte ballat en Self portrait camouflage [Autoretrat camuflatge](2006) i Loredreamsong (2010). Prolongant la seua reflexió entorn a l’arxiu, crea Ecran somnambule [Pantalla somnàmbula] i La part du rite [La part del ritu] (2012) sobre la dansa alemanya dels anys 20. La seua creació Pourvu qu’on ait l’ivresse [Amb la condició que tinguem l’embriaguesa] (2016), cosignada amb Nadia Lauro, produeix visions de paisatges i imatges en què s’encreuen l’excés, el monstruós, el bell, l’aleatori, el còmic i l’espant. Des de 2011, Laâbissi porta la direcció artística d’Extension sauvage, programa artístic i pedagògic en mitjans rurals (Bretanya). Fins a 2019, va ser artista associada al CCN2 –Centre Coreogràfic Nacional de Grenoble– i al Triangle –Cité de la dansa de Rennes.

Dimarts 16 d´abril ………. 19.00 – 20.00 h (Xarrada i projeccions sense inscripció)
Dimecres 17 d´abril……d´11.00 – 13.00 h i de 15.00 – 18.00 h (Elaboració de màscares)
Inscripció eacc@gva.es

Col·labora:
Escola d´Art i Superior de Disseny de Castelló

GRATUÏT

El treball de Latifa Laâbissi forma part del taller i l’artista ha pres part en la definició del mateix però no estarà present.