Sharon Lockhart
Double Tide

11 de maig 2012

2 de setembre 2012

Projecte comissariat per Neus Miró
L’Espai d’art contemporani de Castelló acull un projecte de l’artista americana Sharon Lockhart, comissariat per Neus Miró i específicament concebut per al nostre centre i el seu context.

L’exposició Double Tide  s’origina a partir d’una instal·lació fílmica del mateix nom, realitzada en 2009 i conformada per dos plans fixos. Lockhart deté la seua càmera davant d’una de les collidores de petxines que encara treballen a las costas de l’estat de Maine (EUA), i enregistra la seua activitat durant els dos moments en què la fa, coincidint amb la marea, que al seu torn es produeix amb l’eixida i la posta del sol.

El treball de Lockhart s’inscriu en una llarga tradició occidental caracteritzada per l’observació contemplativa dels actes quotidians. En eixe sentit els referents de la seua obra es troben en la història de la naturalesa morta europea així com en la cinematografia etnogràfica internacional. Les dos fotografies que acompanyen la instal·lació fílmica Double Tide són dos exemples d’eixa influència de la tradició pictòrica en el seu treball.

Amb freqüència Lockhart desenvolupa la seua obra implicant directament en ella als protagonistes de les seues fotografies i filmacions. Així, ha començat a incloure en les seues instal·lacions objectes i treballs artístics dels seus col·laboradors. En l’exposició de l’EACC, Lockhart ha incorporat dos dibuixos realitzats per Jen Casad, la recollidora de cloïsses que protagonitza Double Tide. Els dibuixos de Casad oferixen una altra visió del seu entorn, d’aquells que sobreviuen exercint un tipus de treball en vies d’extinció. Els dibuixos, unes xicotetes obres realitzades al llapis, se centren en treballadors realitzant un altre tipus de labors en la costa de Maine.

Lockhart continua conferint un caràcter coral a les seues instal·lacions. A partir de la peça inicial elabora una constel·lació d’elements que partixen de l’obra que dóna origen al projecte, al·ludint a ella de diverses formes, sovint en sintonia amb el lloc on es produïx l’exposició i arrelant-se en ell. Lockhart va realitzar al costat de la comissària un treball d’investigació de la zona, seleccionant objectes i obres d’art que pogueren ampliar els possibles significats i ramificacions del projecte. En la mostra de l’EACC, l’artista ha volgut incidir en la presència històrica de la pesca en un context donat, així com la seua rellevància actual. Per a això, ha optat per incloure un bodegó del segle XVIII de Luis Meléndez prestat per a l’ocasió pel Museu de Belles Arts de Bilbao. L’exposició mostra també una selecció d’objectes, utensilis i ferramentes usats en les arts de pesca que es practiquen específicament en la zona de El Grau de Castelló, prestats per a l’ocasió per l’associació Mar i Vent.